Mitä johtajuus on?
Kuvan
lähde:<https://www.kauppakamarilehti.fi/index.php/ajankohtaista/johtaja-nayttaa-esimerkkia-tiedon-jakajana/>
Johtajuus on
vallankäyttöä ja sosiaalista vuorovaikutusta
Jokainen meistä on ollut johdettavana eri elämäntilanteissa, ja kuten luennollakin todettiin, voidaan myös esimerkiksi vanhemmuutta pitää jonkinlaisena johtajuutena, samoin luokanopettaja on omalla tavallaan sekä oppilaidensa lähiesimies että johtaja. Johtamiseen voi ottaa valtavan monia näkökulmia, mutta yksi yhdistävistä tekijöistä johtamista mistä tahansa näkökulmasta tarkasteltaessa on johtajan auktoriteetti suhteessa johdettaviin ja tämän auktoriteetin oikeuttaminen tavalla tai toisella. Johtamiseen kuuluu aina valtaa ja vastuuta, ja se toteutetaan useimmiten esimies-alainen suhteessa. Siten voidaan todeta, että jollain tavalla valta on johtamisen keskiössä ja tämän vallan mahdollistavat organisaation ja yhteiskunnan erilaiset rakenteet. Johtajuus ei siis missään nimessä ole käsitteenä neutraali, vaan merkityksellinen niin yhteiskunnallisella kuin yksilötasolla ja monenlaisia mielikuvia herättävä.
Luennolle
tullessamme meillä oli ennakkotehtävänä tehdä kuvahakuja johtamisesta ja pohtia
siten, millaisena johtajuus näissä kuvissa esitetään. Pääsimme luennolla
pienryhmissä keskustelemaan siitä, millaisia ajatuksia sekä ennakkotietoja
meillä itse kullakin on johtajuudesta. Keskustelimme myös yhteisesti
erilaisista tavoista tarkastella ja lähestyä johtajuutta sekä sitä, miksi
tarvitaan johtajuutta ja mitä se johtajuus perimmältään ilmiönä oikeistaan on.
Me keskustelimme pienrymässämme tästä johtajuuden ilmiöstä kolmen kasvatustieteilijän näkökulmasta. Ajattelisin, että
meidän tieteenalamme teoreettinen substanssiosaaminen antaa hyvät
mahdollisuudet tarkastella johtajuutta vuorovaikutuksena ja kykynä ymmärtää,
motivoida ja ohjata erilaisia ihmisiä. Keskustelussamme sosiaalinen, ymmärtävä
ja vuorovaikutuksellinen näkökulma johtajuuteen oli selkeästi keskiössä.
Huomiomme oli kiinnittynyt esimerkiksi siihen, että usein johtajuus esitettiin
ylhäältä alaspäin etenevinä hierarkkisina kaavioina ja valtasuhteina. Nykyään
johtajuus lienee kuitenkin yhä enemmän vertikaalista jaettua asiantuntijuutta
ja vastavuoroista keskustelua.
Kuvan lähde:
< https://www.tlnt.com/should-we-be-developing-leaders-or-developing-leadership/>
Kasvatustieteilijöinä
ymmärrämme, että jokainen ihminen on yksilö ja se johtamisen tapa ja tyyli,
mikä toimii esimiestyössä yhdelle henkilölle, ei välttämättä ole toimiva tapa
jonkun toisen henkilön motivoimiseen, eikä kannusta häntä antamaan hyvää
työpanostaan organisaatiolle. Luennolla puhuttiin, että johtajuudessa on
merkityksellistä tiedostaa, että kaikki ymmärtävät saman tilanteen eri tavoin,
omasta henkilökohtaisesta kokemismaailmastaan käsin. Johtajalla on merkittävä
rooli tehdä asioita ymmerrettäväksi työyhteisössä (sense making
-tilanne). Siten johtajalla on oltava sosiaalisen vuorovaikutuksen välineitä ja
psykologista pelisilmää tehdä työn sisällöt ja yhteiset tavoitteet
ymmärrettäviksi ja läpinäkyviksi erilaisille ihmisille, kykyä ohjata ihmisten
välistä vuorovaikutusta sekä konfliktitilanteita ja ymmärtää erilaisia työn
tekemisen tapoja.
Olen
tieteenalani ja laajana sivuaineena lukemani psykologian pohjalta kiinnostunut
ihmisen opppimisesta ja yksilöllisistä tavoista kokea ympäröivää maailmaa,
motivoitua, työskennellä tehokkaasti jne., ja siten on mielenkiintoista pohtia
erilaisia johtamisen tapoja ja teorioita sekä niiden vahvuuksia ja heikkouksia.
Itseäni näin "ihmistieteilijänä" ja HR-puolen tehtävistä
tulevaisuudessa kiinnostuneena innostaa erityisesti pohtia johtajuuden
sosiaalista ulottuvuutta ja vuorovaikutusta, dialogin merkitystä johtajuudessa,
johtajuuden psykologiaa, työhyvinvointia ja siten erityisesti johtajuutta
käsitteen "Leadership"-alaisuudessa.
Kuvan lähde:
<https://www.ossiaura.com/auran-faktat-blogi/henkilostotuottavuutta-sote-ja-maakuntauudistukseen>
Johtaja
mahdollistaa ja luo tavoitteita
Luennon
kokonaisantia ja herättämia ajatuksia pohdittaessa voidaan todeta, että
johtajuus on erittäin huonoa tai tehotonta johtamista, ellei ihminen ja kyky
ymmärtää ihmistä ole johtamisen funktion keskiössä. Johtamisen taustalla on
aina idea asioiden ja toimintojen hyvin ja tehokkaasti tekemisestä työpaikalla.
Lopulta tämän johtajuuden mahdollistavat ja oikeuttavat johtamisen kohteena
olevat henkilöt, jotka parhaassa tapauksessa organisaation yhteisten arvojen,
vision, misssion ja henkilökohtaisen motivaationsa myötä myös tukevat johtajan
työtä. Jos organisaation voidaan määritellä olevan toimintajärjestelmä
jonkin tavoitteen toteuttamiseksi, niin johtamista taas voidaan
tarkastella toimintana, jonka tarkoituksena on organisoida, motivoida ja sitouttaa
ihmisiä tekemään töitä tuon halutun tavoitteen saavuttamiseksi.
Ei ole
olemassa yhtä yhtenäistä organisaatiokulttuuria tai johtamisen teoriaa.
Johtajuutta voidaan tarkastella monesta eri näkökulmasta. Voidaan kuitenkin
sanoa, että johtajuus on aina tulevaisuuteen suuntautuvaa toimintaa, jonka
tarkoituksena on määrittää organisaation haluttua tulevaisuuden suuntaa ja
ehkäistä päämäärätöntä ajalehtimista. Erityisesti ihmisten johtamista (Leadership
tai HRM) tarkasteltaessa johtajuus on yhteisöllinen ja keskusteleva
strategiaprosessi.
Kirjoittanut:
Anu Villman
Anu Villman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti